Παρασκευή 6 Απριλίου 2012


Η καταναλωτική μανία δημιουργεί κατάθλιψη.
«Η Καθημερινή», 11/05/2001.

Για μια ολόκληρη γενιά η «καταναλωτική θεραπεία» προσέφερε την υπέρτατη σωτηρία από τα άγχη της σύγχρονης ζωής. Σύμφωνα, όμως, με νέα έρευνα η ψυχαναγκαστική εμμονή με τις αγορές δεν είναι συναισθηματική πανάκεια. Αντίθετα, μπορεί να κάνει τον «πάσχοντα αγοραστή» να νιώσει ακόμη χειρότερα.
Ερευνητές οι οποίοι μελέτησαν τις απαντήσεις χιλίων ατόμων, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι περισσότεροι ήταν εξαιρετικά δυστυχείς. Το 55%, μάλιστα, δήλωσε ότι νιώθει θλίψη, ενώ όσοι δήλωσαν ότι ένιωθαν έντονη στενοχώρια είχαν διπλάσιες πιθανότητες να αγοράσουν κάτι για το οποίο μετανόησαν αμέσως μετά.
«Για πολλούς, η απογοήτευση είναι τώρα μέρος της διαδικασίας των αγορών», επισήμανε η Λούσι Πέρντι, της εταιρείας αναλυτών Publicis, που εκπόνησε την έρευνα. «Αυτή η έλλειψη ικανοποίησης προστίθεται στα αρνητικά συναισθήματα που τους οδήγησαν στο να κάνουν αγορές αρχικώς. Η αγορά ενός αγαθού μπορεί να δώσει μια εξαιρετικά βραχυπρόθεσμη ευφορία, αλλά αποδεικνύεται ότι ως κοινωνία αναγνωρίζουμε ότι δεν αντέχουμε άλλο αυτές τις σύντομες συγκινήσεις».
Μια άλλη πτυχή του θέματος είναι ο ηθικός καταναλωτισμός και όπως τονίζει η Λούσι Πέρντι «ο ηθικός καταναλωτισμός επεκτείνεται με αργά σταθερά βήματα. Οι καταναλωτές αναγνωρίζουν, λόγου χάριν, ότι μπορούν να ασκήσουν εξουσία, όπως παραδείγματος χάρη, όταν πηγαίνουν στο σούπερ μάρκετ και δεν αγοράζουν τα γενετικώς τροποποιημένα τρόφιμα. Πολλές εταιρείες δεν εκτιμούν το γεγονός ότι όταν οι καταναλωτές έχουν κακή διάθεση, το μόνο που κάνουν είναι να μην αγοράσουν ξανά τα προιόντα τους».
Ο ψυχολόγος Όλιβερ Τζέιμς, συγγραφέας του βιβλίου «Η Βρετανία στο ψυχαναλυτικό κρεβάτι», τόνισε ότι σήμερα στη Βρετανία οι καταναλωτές είναι «παιδιά της Θάτσερ. Βρίσκονται παγιδευμένοι στις αξίες ενός πολιτισμού χαμένων και κερδισμένων και μεγάλωσαν πιστεύοντας ότι η αναζήτηση πλούτου και κοινωνικής καταξίωσης θα τους οδηγήσει στην συναισθηματική πληρότητα. Τελικά, όπως αποδείχθηκε, αυτό απλώς δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Αν, λοιπόν, βρίσκεται κανείς στα εισοδηματικώς ανώτερα στρώματα σε ένα ανεπτυγμένο κράτος, το πόσο ακριβώς πλουσιότερος είσαι από τους άλλους δεν επηρεάζει καθόλου την εσωτερική ευδαιμονία ή την ψυχική σου κατάσταση».
Η αναλύτρια της έρευνας, εξάλλου, προσέθεσε ότι όσοι νιώθουν δυστυχία αποπειρώνται να αλλάξουν τη ζωή τους κάνοντας διάφορες αγορές. Αλλάζουν τη διατροφή τους, την εμφάνισή τους ή τα σπίτια τους. Όπως φαίνεται, οι νεότεροι και πιο εύποροι είναι αυτοί που αγοράζουν πράγματα που ούτε χρειάζονται ούτε θέλουν>>.
Η έλλειψη ικανοποίησης, όσον αφορά τις γυναίκες, είναι κατανοητή, εξηγεί ο ψυχολόγος αφού οδηγήθηκαν στην πεποίθηση ότι όλα είναι δυνατά. Στην πραγματικότητα, όμως, εργάζονται πολύ σκληρά για να κάνουν κάποιους άλλους πλούσιους. Οι διαφημίσεις που τις πείθουν ότι η κατανάλωση είναι η πηγή της ευτυχίας, ευθύνονται σε μέγα μέρος για τη δημιουργία της δυσφορίας που νιώθουν, όσον αφορά το σώμα και την προσωπικότητά τους».
Η καταναλωτική μανία προκαλεί εθισμό στις δαπάνες. Η Ευρωπαική Ένωση, εξάλλου, δημοσίευσε στις αρχές του χρόνου μελέτη για τον «εθισμό στη δαπάνη» όπου αναφέρεται ότι το 33% των καταναλωτών εμφανίζουν «εξάρτηση στις βιαστικές ή στις περιττές δαπάνες», με αποτέλεσμα να βυθίζονται στο τέλμα των υπέρογκων χρεών. Οι νέοι Σκωτζέζοι είναι οι πιο ευάλωτοι Ευρωπαίοι στις ψυχαναγκαστικές αγορές προιόντων, αναφέρεται στη μελέτη. Επίσης, οι ειδικοί της Publicis επισήμαναν ότι οι έμποροι οφείλουν να διαμορφώσουν πιο προσεκτικά τις διαφημιστικές τους πρακτικές έτσι ώστε οι αγοραστές να μην πιστεύουν ότι τους ξεγέλασαν και τους έκαναν να αγοράσουν άχρηστα πράγματα.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Α. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (90-110 λέξεις).
Μονάδες 25

Β1. Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο 80-100 λέξεων το περιεχόμενο του παρακάτω αποσπάσματος του κειμένου:
«Η αγορά ενός αγαθού μπορεί να δώσει μια εξαιρετικά βραχυπρόθεσμη ευφορία, αλλά αποδεικνύεται ότι ως κοινωνία αναγνωρίζουμε ότι δεν αντέχουμε άλλο αυτές τις σύντομες συγκινήσεις».
Μονάδες 14

Β2. α) Ο αρθρογράφος χρησιμοποιεί κάποιους συγκεκριμένους τρόπους πειθούς στις παρακάτω παραγράφους:
1. «Ο ψυχολόγος Όλιβερ Τζέιμς……κατάσταση».
2. «Η καταναλωτική μανία……….άχρηστα πράγματα».
Ποιοι είναι οι τρόποι πειθούς;
Μονάδες 6
        β) Τι γνωρίζετε για τους τρόπους αυτούς;
Μονάδες 6

Β3. α) Χρησιμοποιήστε καθεμιά από τις λέξεις (εμμονή, καταξίωση, πανάκεια, ευδαιμονία, κατανάλωση), για να σχηματίσετε μια φράση, που να αναδεικνύει το περιεχόμενό της.
Μονάδες 5
       β) «Για πολλούς, η απογοήτευση…… συγκινήσεις». Στην παράγραφο αυτή να αντικαταστήσετε τις λέξεις (επισήμανε, εκπόνησε, αρνητικά, βραχυπρόθεσμη) με άλλες νοηματικά ισοδύναμες.
Μονάδες 4


Γ. Σε μια ημερίδα που διοργανώνει ο Σύλλογος Καταναλωτών του Δήμου σας με θέμα τον καταναλωτισμό, να εκθέσετε τις απόψεις σας για τις αρνητικές επιδράσεις του στην προσωπικότητα και στη ζωή και να προτείνετε τρόπους αντιμετώπισης της υπερκατανάλωσης σε 500 έως 600 λέξεις.
Μονάδες 40
Πηγή: Άνοδος

2 σχόλια:

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου