Παρασκευή, 9 Νοεμβρίου 2012

Ρατσισμός: Αίτια-συνέπειες



Ο κοινωνικός ρατσισμός, η ιδιότυπη αυτή μορφή φανατισμού, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που καλείται ν’ αντιμετωπίσει ο σημερινός άνθρωπος σε παγκόσμιο επίπεδο.
Αφού προσδιορίσετε την έννοια του ρατσισμού, ν’ αναφερθείτε στις αιτίες του φαινομένου αυτού και στις κοινωνικές του συνέπειες. Επίσης, να διατυπώσετε τις προϋποθέσεις που θα πρέπει να ισχύουν, ώστε να καταπολεμηθεί αποτελεσματικά.



ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

ΠΡΟΛΟΓΟΣ:
Αποδοχή του δεδομένου: μια μορφή φανατισμού είναι ο ρατσισμός απέναντι σε άτομα, ομάδες, φυλές, επαγγέλματα.

ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ:
ΟΡΙΣΜΟΣ:
Απορρίπτοντας την αρχή της ισότητας, η ιδεολογία του ρατσισμού διακρίνει και διαχωρίζει με τρόπο μεροληπτικό τους ανθρώπους, ανάλογα με το χρώμα, το φύλο, την καταγωγή, το επάγγελμά τους.
Παραδείγματα κοινωνικού ρατσισμού έχουμε πολλά, που δεν εμφανίζονται σε στενά τοπικά πλαίσια, αλλά χαρακτηρίζουν σχεδόν όλες τις ανθρώπινες κοινωνίες σε παγκόσμιο επίπεδο: απέναντι στις γυναίκες, απέναντι στους νέγρους και σε ανθρώπους άλλων φυλών (Εβραίους, Ασιάτες, τσιγγάνους), απέναντι σε άτομα που μειονεκτούν πνευματικά ή σωματικά (ψυχικά ασθενείς, σωματικά ανάπηρους, φορείς του AIDS).

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ:
Εκδηλώσεις ρατσισμού συναντούμε στην αρχαιότητα με το διαχωρισμό των ανθρώπων σε ελεύθερους και δούλους. Ο ρατσισμός αργότερα κυριάρχησε ως ιδεολογία και χαρακτήρισε ολόκληρες εποχές στη μακραίωνη ιστορία του ανθρώπου (αποικιοκρατία – ναζιστική Γερμανία).
Σήμερα, ο ρατσισμός έρχεται να ενισχύσει το γενικότερο κλίμα των αντιθέσεων και συγκρούσεων που κυριαρχεί στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων.

ΑΙΤΙΑ:
1. Ένα από τα σημαντικότερα αίτια, που καλλιεργεί και θρέφει το φαινόμενο του ρατσισμού, είναι το χαμηλό πνευματικό και μορφωτικό επίπεδο πολλών ανθρώπων. Η πνευματική ρηχότητα εμποδίζει τον άνθρωπο να προσεγγίσει ηθικά και συναισθηματικά τους συνανθρώπους του μέσα από τις αρχές του ανθρωπισμού και ενισχύει την ανισότητα και την κυριαρχία του ισχυρού.
2. Οι προκαταλήψεις απέναντι σε ομάδες ανθρώπων ενισχύουν την ιδεολογία του ρατσισμού. Οι προκαταλήψεις αυτές εξαρτώνται από το πνευματικό επίπεδο των ατόμων.
3. Πολλές μορφές κοινωνικού ρατσισμού οφείλονται σε οικονομικά συμφέροντα. Γι’ αυτό το λόγο καλλιεργείται ένα κλίμα εχθρικό εναντίον ατόμων ή ομάδων, με σκοπό να επιτευχθεί ο παραγκωνισμός τους από την κοινωνική και οικονομική ζωή.
4. Στη σημερινή εποχή οι ανταγωνιστικές τάσεις χαρακτηρίζουν τις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων και πολύ συχνά οδηγούν στη ζήλια, στο μίσος, γεγονός που βοηθά στην υιοθέτηση ρατσιστικών αντιλήψεων.
5. Η δημιουργία συμπλεγμάτων κατωτερότητας ή ανωτερότητας αποτελεί μια άλλη σημαντική αιτία ρατσισμού. Ορισμένοι άνθρωποι, προσπαθώντας να καλύψουν δικές τους ατέλειες και ελαττώματα, που οφείλονται στην ασταθή προσωπικότητά τους, υποβιβάζουν τους άλλους για να υπερυψωθούν οι ίδιοι.
6. Η έλλειψη σεβασμού μεταξύ των ανθρώπων και γενικά καλλιέργειας των ανθρωπιστικών αξιών, ενισχύει τον κοινωνικό ρατσισμό.

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ:
1. Παραβιάζει τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ατομικές ελευθερίες που υποστήριξαν όλα τα φωτισμένα πνεύματα της ιστορίας. Με αυτόν τον τρόπο προσβάλλει την ανθρώπινη προσωπικότητα.
2. Περιθωριοποιούνται άτομα και ομάδες, με αποτέλεσμα να χάνει η κοινωνία ένα ιδιαίτερα σημαντικό και πολλές φορές ικανό δυναμικό, που θα μπορούσε να συμβάλλει στην ανάπτυξη και ευημερία.
3. Επικρατεί αναξιοκρατία, κοινωνικές ανισότητες, διχόνοια, φαινόμενα που δυναμιτίζουν την εύρυθμη λειτουργία της κοινωνίας (απώλεια κοινωνικής συνοχής, ομαλότητας).

4. Ξεσπούν συγκρούσεις, εκδηλώνονται ταραχές, κυριαρχεί η βία, που «πληγώνει» την έννοια και την αξία του πολιτισμένου ανθρώπου.
5. Διευρύνεται το χάσμα μεταξύ των πλουσίων και φτωχών. Δημιουργεί άθλιες συνθήκες διαβίωσης, και οδηγεί στην ανεργία και το χαμηλό βιοτικό επίπεδο, ένα, μεγάλο τμήμα του πληθυσμού. Έτσι πολλοί ωθούνται στην εγκληματικότητα και τα ναρκωτικά. Οι άνθρωποι χωρίζονται σε τάξεις «ισχυρών» και «αδυνάτων», «ανωτέρων» και κατωτέρων ανθρώπων.
6. Συντελεί στην εκμετάλλευση και την υποδούλωση των ανθρώπων και των λαών.
7. Δημιουργεί «χωριστή συμβίωση» (Απαρτχάιντ) των κατοίκων ενός κράτους.

ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ:
1. Οι γονείς στο στενό περιβάλλον της οικογένειας πρέπει να διαποτίζουν τα παιδιά τους με ανθρωπιστικές αρχές. Έτσι, το άτομο από τη νεαρή ηλικία θα μαθαίνει να σέβεται το συνάνθρωπό του σαν ύπαρξη και σαν προσωπικότητα.
2. Η ανθρωπιστική παιδεία είναι δυνατό να συμβάλλει στη στενότερη επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ των ανθρώπων ανεξαρτήτου χρώματος, φύλου, καταγωγής, επαγγέλματος. Η πνευματική καλλιέργεια θα μας απομακρύνει από το φανατισμό και τις προκαταλήψεις, βοηθώντας στο να επανατοποθετήσουμε σε σωστότερες και δικαιότερες βάσεις τις σχέσεις με τους συνανθρώπους μας (συνειδητοποίηση της αξίας άνθρωπος).
3. Απαιτείται η ενεργοποίηση των πνευματικών ανθρώπων, ώστε να αγωνιστούν για την κατάργηση των φυλετικών διακρίσεων, στις χώρες που υπάρχουν.
4. Θα πρέπει να υπάρξει επίσης μια δικαιότερη κοινωνική πολιτική, που δε θα κάνει καμιά διάκριση μεταξύ των ανθρώπων, αλλά θα παρέχει σε όλους ίσες ευκαιρίες στον τομέα της απασχόλησης, της εφαρμογής των νόμων και γενικά σε κάθε εκδήλωση της ανθρώπινης δραστηριότητας που καθορίζεται από τις σχέσεις κράτους – πολίτη.
5. Ευαισθητοποίηση όλων των κρατών σε παγκόσμια κλίμακα πάνω σε θέματα σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων (μειονότητες).
6. Υλική και ηθική βοήθεια στους λαούς που καταπιέζονται από το ρατσισμό.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ:
Επιβάλλεται, κυρίως στη σημερινή εποχή, οι προσπάθειες για έναν κόσμο δικαιότερο, πιο πολιτισμένο, να είναι συνεχείς. Και για την πραγματοποίηση αυτού του σκοπού θα πρέπει να εργαστούμε όλοι σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Μόνο, λοιπόν, με την εξάλειψη κάθε είδους διάκρισης θα μπορέσει να παγιωθεί η ειρήνη, η συνεργασία και η γόνιμη επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων.

17 σχόλια:

  1. Αρκετά ενδιαφέρον το απόσπασμα.Με βοήθησε αρκετά έως πολύ στο μάθημα έκθεσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. πολυ καλο :D βοηθησε πολυ για την εκθεση στην γλωσσα ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πολύ χαίρομαι που σε βοήθησε. Είναι ένα πολύ ευαίσθητο θέμα.

      Διαγραφή
  3. Πολυ ωραιο το αποσπασμα σας με βοηθησε παρα πολυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΣΥΓΚΙΝΟΥΜΑΙ ΠΟΛΥ ΟΤΑΝ ΤΑ ΔΙΑΒΑΖΩ ΑΥΤΑ!ΤΣΟΥΤΣΟΥΡΙΑΖΩ!ΟΜΩΣ ΜΕ ΤΣΑΤΙΖΕΙ ΑΦΑΝΤΑΣΤΑ Η ΚΟΡΟΙΔΙΑ ΚΑΙ Η ΑΧΑΡΙΣΤΙΑ!ΚΑΙ Σ'ΑΥΤΑ ΤΑ 2,Ο ΕΛΛΗΝΑΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΠΡΟΝΟΜΙΟΥΧΟΣ!ΠΟΙΟΝ ΚΟΡΟΙΔΕΥΕΤΕ ΡΕ ΑΡΧΙΣΥΝΤΑΚΤΕΣ ΤΟΥ ΣΑΜΑΡΑ;ΕΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΦΕΡΑΤΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ,ΕΣΕΙΣ ΝΑ ΤΟΥΣ ΠΑΡΕΤΕ ΚΑΙ ΣΤΑ ΣΠΙΤΙΑ ΣΑΣ!ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΛΙΓΟΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΣΥΜΠΑΘΟΥΝ.Ο ΑΝΟΙΧΤΟΜΥΑΛΟΣ ΚΑΙ Ο ΕΞΥΠΝΟΣ ΤΟΥΣ ΒΛΕΠΕΙ ΣΑΝ ΑΠΕΙΛΗ.ΣΑ ΜΙΑ ΩΡΟΛΟΓΙΑΚΗ ΒΟΜΒΑ ΠΟΥ ΟΠΟΥ ΝΑ'ΝΑΙ ΘΑ ΣΚΑΣΕΙ!ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΤΕ ΑΚΟΜΗ ΟΤΙ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΕΡΑ ΠΟΥ ΑΝΑΠΝΕΟΥΜΕ!!ΑΛΛΑ ΤΕΤΟΙΟΣ ΚΟΙΜΙΣΗΣ ΛΑΟΣ,ΤΕΤΟΙΑ ΘΕΛΕΙ!ΕΙΣΤΕ ΜΕΓΑΛΑ ΧΑΠΑΤΑ!ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΑΝΕ ΟΙ ΞΕΝΟΙ ΚΑΙ ΣΑΣ ΕΜΠΑΙΖΟΥΝ!ΟΤΑΝ ΞΥΠΝΗΣΕΤΕ ΘΑ ΕΙΣΤΕ ΕΙΛΩΤΕΣ ΤΩΝ 5 ΕΥΡΩ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΝΑΙ ΑΛΛΑ ΕΜΕΝΑ ΜΕ ΡΩΤΗΣΑΝ ΑΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΣΥΜΒΙΩΣΩ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ;ΚΑΙ Η ΕΙΡΩΝΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΩΣ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ!ΟΛΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΦΕ!ΤΕΤΟΙΟΣ ΕΦΕΤΖΙΔΙΚΟΣ ΛΑΟΣ ΔΕΝ ΞΑΝΑΓΙΝΕ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ!ΠΑΛΙ ΚΑΛΑ ΠΟΥ ΕΙΜΑΣΤΕ Ο ΠΙΟ ΕΝΔΟΞΟΣ ΛΑΟΣ ΠΟΥ ΠΑΤΗΣΕ ΠΟΤΕ ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΓΗ!ΚΙ ΑΥΤΟ ΕΞΙΣΤΑΘΜΙΖΕΙ ΚΑΠΩΣ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ!ΑΝΟΙΞΤΕ ΜΟΝΑΧΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΙΑ!ΟΙ ΧΘΕΣΙΝΟΙ ΒΑΡΒΑΡΟΙ ΠΟΥ ΥΠΗΡΞΑΝ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΚΑΝΙΒΑΛΟΙ,ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΝ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ!ΑΚΟΥΣΟΝ ΚΑΙ ΦΡΙΞΟΝ!!ΚΑΙ ΕΠΕΙΔΗ ΜΑΣ ΠΕΣΑΝ ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΜΑΖΙ,ΤΟ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΤΗΚΑΝ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ίσως το να μην προσπαθούσες να κρίνεις των μέσο Έλληνα απ την Ιστορία του αλλά απ την τωρινή συμπεριφορά του να σε βοηθούσε στο να είσαι λίγο πιο αντικειμενικός. Μόνο το επίπεδο της έκφρασής μας είναι αρκετά χαμηλό. Δεν μπορείς έτσι να αναζητάς την αξιακή υποδομή που χρειάζεται κάποιος για να καταλάβει αυτό που λες. Πρώτα απ όλα πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε. Κριτική ικανότητα... Θα μας γλίτωνε από πολλά προβλήματα ακόμη και αυτά τα πολιτικά...

      Διαγραφή
  6. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Με βοηθησε πολυ στο μάθημα της γνωσσας!Ευχαριστω πολυ ,να εισαι καλά!(Μακαρι να ειχα το δικο σου λεξιλογιο και το δικο σου τροπο εκφρασης ) :-P ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ευχαριστώ πολύ με βοήθησε πάρα πολύ στο μάθημα της γλώσσας.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μου χρησίμευσε σε μία εργασία στο Project. Ευχαριστώ πολύ για τη βοήθεια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Παρα πολυ καλο! Μπραβο!!! Τα αναφερει ολα!!! Με βοηθησε πολυ στην εκθεση μου με θεμα τον ρατσισμο!!!! Ευχαριστω πολυ!!! Και παλι συγχαρητηρια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή