Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου 2014

Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς. (Διαδίκτυο-Κινητό)

 
Oδηγός για την
ασφαλή χρήση του
Διαδικτύου και του
κινητού τηλεφώνου
από παιδιά
και εφήβους.

«Τα θεμέλια για την ορθή χρήση της τεχνολογίας από τα παιδιά μπορούμε να τα xτίσουμε εμείς, οι γονείς. Δεν είναι αρκετό να βάζουμε κανόνες και περιορισμούς για την προστασία τους. Είναι σημαντικό να έχουμε καλή σχέση και επικοινωνία με τα παιδιά μας. Θα πρέπει να είμαστε κοντά τους, να συμμετέχουμε και να δημιουργούμε υπεύθυνους πολίτες στη σημερινή ψηφιακή κοινωνία.
Ο κόσμος έχει αλλάξει, γιατί όχι κι εμείς;» Ι. Τσιάντης MD, DPM, FRC Psych., Αν. Καθηγητής Παιδοψυχιατρικής, Επιστημονικός Υπεύθυνος Ε.Ψ.Υ.Π.Ε., Ψυχαναλυτικός Ψυχοθεραπευτής, Πρόεδρος Ιατρικών Ειδικοτήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κλάδος Παιδικής και Εφηβικής Ψυχιατρικής (UEMS).

  Το κινητό τηλέφωνο και το Διαδίκτυο είναι σημαντικά στις μέρες μας και αποτελούν ένα σπουδαίο κομμάτι της ζωής των παιδιών μας. Όταν η χρήση τους γίνεται καθημερινά, ανοίγονται νέοι ορίζοντες επικοινωνίας, έκφρασης, μάθησης και κοινωνικοποίησης. Όμως, όπως κάθε τεχνολογική πρόοδος, έχουν και αυτά τις θετικές και τις αρνητικές πτυχές τους. 

 
Διαβάζοντας και κατανοώντας τον οδηγό αυτό μπορούμε, ως γονείς, να ενθαρρύνουμε και να καθοδηγήσουμε τα παιδιά μας, ώστε να αντιμετωπίζουν και να χρησιμοποιούν την τεχνολογία υπεύθυνα και με ασφάλεια.

Το κινητό τα έχει όλα: τα τηλέφωνα, τα μηνύματα, τα τραγούδια, τα παιχνίδια, το ραδιόφωνο, την κάμερα και το βίντεο, γι’ αυτό το θεωρώ σημαντικό κομμάτι του εαυτού μου.”
Μαθητής 14 ετών
Τα παιδιά και η χρήση του κινητού: Είναι απόφαση των γονιών αν τα παιδιά θα κάνουν χρήση του κινητού. Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς:
  • Το κινητό αποτελεί σύμβολο ενηλικίωσης για τα παιδιά.
Αποτελεί το πρώτο τεχνολογικό αντικείμενο που έχουν στην προσωπική κατοχή και χρήση τους. Έχουν ακόμα και το «δικό τους αριθμό τηλεφώνου». Με αυτή την έννοια, η συσκευή του κινητού στο χέρι ενός παιδιού εντάσσεται στην ανάγκη του για δημιουργία μιας δικής του ταυτότητας, ιδιαίτερα στην εφηβεία.
  • Το κινητό είναι ο διαμεσολαβητής της επικοινωνίας των παιδιών και των εφήβων.
Σήμερα τα παιδιά και οι νέοι έχουν μια νέα μορφή επικοινωνίας μεταξύ τους, μέσα από το κινητό τηλέφωνο. Η επικοινωνία δεν σταματά ποτέ, αλλά ξετυλίγεται μέσα από αλληλουχίες μηνυμάτων, με τους δικούς τους κώδικες και τη δική τους γλώσσα. Αυτή η διαφορετική γλώσσα ανταποκρίνεται στην ανάγκη τους να διαφοροποιήσουν τον εαυτό τους από τους μεγάλους και να έχουν δική τους ταυτότητα.
  • Το κινητό είναι ένα μέσο αυτονομίας για το παιδί.
Μέσω του κινητού, τα παιδιά έχουν την αίσθηση ότι διαχειρίζονται χωρίς παρεμβάσεις το καθημερινό τους πρόγραμμα, κανονίζουν ραντεβού με τους φίλους τους, μιλούν με όποιον και όσο θέλουν, χωρίς απαραίτητα τον έλεγχο ή την επίβλεψη του γονιού 
  • Εδώ παρατηρείται το εξής παράδοξο:
ενώ οι γονείς θεωρούν ότι με το κινητό τηλέφωνο μπορούν να ελέγχουν τα παιδιά τους, αντίθετα τα παιδιά πιστεύουν ότι το κινητό τα βοηθά να αισθανθούν ελεύθερα και να απομακρυνθούν από τον έλεγχο των γονιών τους.
  • Είναι σημαντικό τα παιδιά και οι έφηβοι που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο ή το κινητό τηλέφωνο συχνά ως μέσο επικοινωνίας, να ενθαρρύνονται από τους γονείς να έχουν και ζωντανές, διαπροσωπικές στιγμές με τους φίλους και τους ανθρώπους γύρω τους. Ο καλύτερος τρόπος να το πετύχετε αυτό είναι να περνάτε εσείς οι ίδιοι περισσότερο χρόνο ουσιαστικής επαφής και επικοινωνίας με τα παιδιά σας.
    Η υπερβολική χρήση του κινητού τηλεφώνου μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις:
  • Όταν οι γονείς δεν είναι σε θέση να επιβλέπουν και να γνωρίζουν πώς επικοινωνεί το παιδί τους, ώστε να το συμβουλεύουν ανάλογα.
  • Όταν οι γονείς δεν συζητούν με τα παιδιά τους για επαφές και δραστηριότητες που έχουν μέσω του τηλεφώνου και έτσι χάνουν την ευκαιρία να μοιραστούν μαζί τους συναισθήματα και ενδιαφέροντα.
  • Όταν το παιδί επικοινωνεί υπερβολικά μέσω του τηλεφώνου, περιορίζοντας τις διαπροσωπικές στιγμές που έχει με τους φίλους του, με συνέπεια την αποξένωση από προσωπικές επαφές. 
    Το κινητό τα έχει όλα: τα
    τηλέφωνα, τα μηνύματα,
    τα τραγούδια,
    τα παιχνίδια,
    το ραδιόφωνο, την
    κάμερα και το βίντεο,
    γι’ αυτό το θεωρώ
    σημαντικό κομμάτι
    του εαυτού μου.”
    Μαθητής 14 ετών

    Ο μόνος λόγος που
    του έδωσα κινητό
    είναι για να γνωρίζω
    ανά πάσα στιγμή πού
    βρίσκεται και να με
    ενημερώνει.

    Μητέρα έφηβου 16 ετών


    Τα παιδιά μας δεν
    μπορούν πλέον χωρίς
    την τεχνολογία

    Μητέρα παιδιών 14 και 16 ετών.
     
    Παιδιά και πρόσβαση στο διαδίκτυο
    "Στο Ίντερνετ παίζω παιχνίδια και καμιά φορά μας βάζει η δασκάλα να ψάξουμε για εργασίες."
    Μαθήτρια Ε' Δημοτικού
    Σήμερα τα παιδιά έρχονται από μικρά σε επαφή με το Διαδίκτυο και η επίδρασή του είναι καταλυτική στη σχέση τους με τη μάθηση, την πληροφορία, την ψυχαγωγία και την επικοινωνία.

  • Το Διαδίκτυο είναι ένας «επιταχυντής» γνώσης. Το παιδί βρίσκεται μπροστά σε μια απέραντη πηγή πληροφοριών και γνώσεων, στις οποίες η πρόσβαση είναι εύκολη και απλή. Μπορεί μόνο του, με απλό τρόπο, να έχει άμεσα και εύκολα όλη την πληροφορία που επιδιώκει για το σχολείο του, τις εργασίες του, τα ενδιαφέροντά του.
  •  
    • Το Διαδίκτυο μαθαίνει στο παιδί ναερευνά, να αξιολογεί πληροφορίες, να κατευθύνεται σε ένα στόχο. Η υπερπληθώρα πληροφόρησης βοηθάει το παιδί να ιεραρχεί, να αξιολογεί και να εντοπίζει αυτό που του είναι χρήσιμο και ενδιαφέρον.
    • Το Διαδίκτυο προσφέρει στο παιδί τη δυνατότητα να αυτενεργεί. Nα έχει τη δική του παρουσία και ταυτότητα, με τους όρους που καθορίζει αυτό. Μπορεί στο διαδίκτυο να δημιουργήσει, να κατασκευάσει, να συγκρίνει, να συλλέξει, να ρωτήσει, να μάθει μόνο του και με το δικό του ρυθμό.

  • Το Διαδίκτυο είναι ένα μέσο ψυχαγωγίας και επικοινωνίας. Κάνει τη μάθηση παιχνίδι, προσφέρει στο παιδί τη δυνατότητα να παίξει οξύνοντας πολλαπλές ικανότητές του και ακόμα μπορεί να έχει ζωντανή επαφή με άτομα οπουδήποτε, σε όλο τον κόσμο. Αλλά ασφαλώς και το Διαδίκτυο, όπως και κάθε σύγχρονη τεχνολογία, μπορεί να έχει αρνητική επιρροή, εάν δεν χρησιμοποιείται ορθά, υπεύθυνα και με ασφάλεια.
    "Όταν είμαι στο Διαδίκτυο, νιώθω ότι είμαι παντού ταυτόχρονα, με όλους τους φίλους, σε όλο τον κόσμο, δεν είμαι μόνος ποτέ."
    Μαθητής Β’ Λυκείου
     
    Ως γονείς πρέπει να προσέχουμε τα εξής:

    Προσωπικά δεδομένα: τα παιδιά δεν αξιολογούν πάντα σωστά τις πληροφορίες που συλλέγουν από το Διαδίκτυο και μπορεί να παρέχουν προσωπικές πληροφορίες χωρίς προφύλαξη.

    Ασφάλεια: τα παιδιά, όπως και οι ενήλικοι, μπορεί να εκτίθενται στο Διαδίκτυο σε ιούς και κακόβουλο λογισμικό (δηλαδή προγράμματα που παραβιάζουν την ασφάλεια του υπολογιστή και μπορούν να υποκλέπτουν προσωπικά δεδομένα).

    Ανεπιθύμητο περιεχόμενο: τα παιδιά μπορεί να εκτεθούν σε υλικό που είναι είτε ακατάλληλο, είτε ανάρμοστο για την ηλικία τους. Μπορεί να περιλαμβάνει περιεχόμενο που απευθύνεται σε ενήλικες, όπως π.χ. πορνογραφία, διαφημιστικό υλικό, εκφοβισμό, εχθρότητα από εξτρεμιστικές ομάδες ή ανεπιθύμητη αλληλογραφία (spam).
    ιαδικτυακές απάτες: δηλαδή απάτες που πραγματοποιούνται online. ‘Οπως γίνεται και στον πραγματικό κόσμο, οι απατεώνες δεν ενδιαφέρονται για την ηλικία του ατόμου που εξαπατούν, αλλά μόνο για αυτά που θα αποκομίσουν.

    Κλοπή ταυτότητας: σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί κάποιο άτομο να κλέψει την ταυτότητα ενός παιδιού και να εκτελέσει παράνομες δραστηριότητες είτε στο Διαδίκτυο, είτε στον πραγματικό κόσμο.

    Ψυχολογικές επιπτώσεις:
  • Ένα παιδί που δεν έχει αναπτύξει επαρκώς τις κοινωνικές του ικανότητες μπορεί να βρίσκει καταφύγιο στην επικοινωνία μέσω διαδικτύου. Αυτή η υπερβολική χρήση ίσως το κάνει να αποσύρεται από τις ζωντανές επαφές, να παραμελεί φυσικές δραστηριότητες ή και τα μαθήματά του.
  • Τα διαδικτυακά παιχνίδια μπορεί να δημιουργήσουν συμπεριφορές εξάρτησης με συμπτώματα που μπορείτε να αναγνωρίσετε εύκολα, όπως διαταραχές στη συμπεριφορά, στον ύπνο, στο φαγητό και ακόμα κοινωνική απομόνωση και απώλεια άλλων ενδιαφερόντων...
  • ιαδικτυακός εκφοβισμός: αυτό που παλιά γινόταν μόνο στην αυλή του σχολείου, σήμερα μεταφέρεται και στο κινητό και στο Διαδίκτυο, δηλαδή οι απειλές, η διάδοση φημών, η κακοποίηση και ο εκφοβισμός από τον «καπετάν φασαρία» του σχολείου προς παιδιά με ηπιότερη προσωπικότητα. Ο θύτης μπορεί να οδηγείται στο διαδικτυακό εκφοβισμό επειδή βιώνει έντονα συναισθήματα, όπως θυμό ή απόγνωση, που μπορεί να προέρχονται τόσο από προβληματικές σχέσεις στο οικογενειακό περιβάλλον, όσο και εξαιτίας κοινωνικών δυσκολιών που αντιμετωπίζει ως άτομο, ενώ δημιουργεί στο θύμα αίσθημα ενοχής και ανασφάλειας.

"Πιστεύω ότι σε όλα χρειάζεται μέτρο,

ούτε να είναι παρανοϊκοί οι γονείς

αλλά ούτε και αδιάφοροι... απλά

πρέπει κι αυτοί να ασχοληθούν λίγο,

να μάθουν πέντε πράγματα για να

έχουν επαφή με εμάς."
Μαθητής
Γ’ Λυκείου
Η ασφαλής χρήση Διαδικτύου και κινητού τηλεφώνου ανάλογα με την ηλικία

Τόσο το κινητό όσο και το Διαδίκτυο αποτελούν τεχνολογικά εργαλεία και μπορούμε να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας να τα χρησιμοποιούν σωστά και να υιοθετούν έναν ασφαλή διαδικτυακό τρόπο συμπεριφοράς, αποφεύγοντας τους πιθανούς κινδύνους.

Παιδιά προσχολικής ηλικίας έως 7 ετών.
Στα παιδιά προσχολικής ηλικίας αρέσει το προκαθορισμένο πρόγραμμα, η «σειρά», και αυτός είναι ο ιδανικός τρόπος για την ανάπτυξη ασφαλέστερων πρακτικών χρήσης για τα μικρότερα παιδιά. Σε αυτό το στάδιο η οικογένεια μπορεί να θέσει τους πρώτους οικογενειακούς κανόνες για τη χρήση του υπολογιστή:
  • Ο χρόνος που δαπανάται στον υπολογιστή
    θα πρέπει να είναι περιορισμένος. Μάθετε στο παιδί από μικρό να ελέγχει πόση ώρα κάθεται στον υπολογιστή και να ξέρει ότι αυτή η δραστηριότητα έχει τα όριά της. Βοηθήστε τα παιδιά σας να βρουν κατάλληλο υλικό, κατευθύνετέ τα σε ιστοσελίδες που κάνουν τη μάθηση παιχνίδι και το παιχνίδι μάθηση.
  • Τοποθετήστε τον υπολογιστή στο σαλόνι ή σε ένα δωμάτιο που χρησιμοποιείται από όλη την οικογένεια. Με αυτό τον τρόπο, τα παιδιά προσχολικής ηλικίας μπορούν να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο μαζί με κάποιον ενήλικο ή υπό την επίβλεψή του.
  • Τα παιδιά μπορούν να μπαίνουν σε συγκεκριμένες, προσυμφωνημένες διαδικτυακές τοποθεσίες. Τα πιο προχωρημένα παιδιά μπορούν να βρουν τις συγκεκριμένες τοποθεσίες μέσω του μενού «Αγαπημένα» του προγράμματος περιήγησης στο Διαδίκτυο.
  • Παιδιά σχολικής ηλικίας έως 10 ετών. Το ενδιαφέρον για το κινητό και το Διαδίκτυο δημιουργείται στα παιδιά πολύ πριν αποκτήσουν δική τους επαφή με τα εργαλεία αυτά. Ωστόσο, αν και συχνά έχουν την απαραίτητη αντίληψη και κριτική ικανότητα, δε σημαίνει ότι μπορούν να διαχειριστούν όλο το υλικό που τους προσφέρεται, ειδικά το ακατάλληλο υλικό. Γιαυτό εμείς οι γονείς: Χρειάζεται να καθίσουμε μαζί τους, στα πρώτα τους βήματα, για να διδάξουμε την υπεύθυνη χρήση του Διαδικτύου και του κινητού. Χρειάζεται να αφιερώνουμε χρόνο σε συζήτηση με τα παιδιά για οτιδήποτε τα αφορά στο Διαδίκτυο και να είμαστε πάντα κοντά τους. Χρειάζεται να θέσουμε και να συζητήσουμε, ήδη από νωρίς, κανόνες χρήσης, που βέβαια θα προσαρμόζονται ανάλογα με την ηλικία των παιδιών.
  • Ακολουθούν οι πιο βασικοί κανόνες για παιδιά σχολικής ηλικίας.
    Εάν από νωρίς συζητηθούν, στην πορεία δεν θα υπάρξουν αντιρρήσεις στην εφαρμογή τους:
  1. Οι γονείς θα πρέπει να ενημερωθούν αρκετά, ώστε να είναι σε θέση να εγκαταστήσουν προγράμματα προστασίας από ιούς και από ακατάλληλες για παιδιά ιστοσελίδες.
  2. Στο σπίτι, τα παιδιά χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο μόνο όταν είναι παρόντες οι γονείς. Έτσι διασφαλίζεται ότι θα είναι εκεί και θα βοηθήσουν εάν προκύψει οποιοδήποτε πρόβλημα.
  3. Σε ηλικίες που τα παιδιά δεν είναι σε θέση να αξιολογούν την αξιοπιστία μιας ιστοσελίδας, ας ζητούν πρώτα την άδεια των γονιών, πριν δημοσιεύσουν ή χρησιμοποιήσουν προσωπικές πληροφορίες.
  4. Εάν το παιδί αυτής της ηλικίας θέλει να χρησιμοποιήσει μια ηλεκτρονική διεύθυνση, καλό είναι να έχει στη διάθεσή του μια κοινή, οικογενειακή διεύθυνση. Ας μην ενθαρρύνουμε το παιδί από αυτή την ηλικία να έχει προσωπικές επαφές και ατομική επικοινωνία στο Διαδίκτυο. Η δημιουργία ενός λογαριασμού χρήστη για το παιδί, με περιορισμένα δικαιώματα, το βοηθά να μάθει να χρησιμοποιεί ανεξάρτητα τον υπολογιστή.
  5. Ζητήστε από τα παιδιά σας να μη δίνουν το μυστικό κωδικό κλειδώματος του κινητού σε ανθρώπους που δε γνωρίζουν, παρά μόνο στην οικογένεια.
  6. Οι γονείς και τα παιδιά πρέπει να συμφωνήσουν σχετικά με το τι μπορούν και τι δεν μπορούν να κάνουν ή με ποιο τρόπο θα χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο και το κινητό. Αυτή η συμφωνία θα πρέπει να καλύπτει όλες τις ανάγκες. Για παράδειγμα: συζητήστε ποιες ευθύνες φέρει αυτός που στέλνει ένα μήνυμα, αυτός που κατεβάζει αρχεία, καθώς κι αυτός που κάνει εγκατάσταση προγραμμάτων.
  7. Αν το παιδί ήδη ενδιαφέρεται για διαδικτυακές συνομιλίες και επαφές, οι γονείς θα πρέπει να είναι σε θέση να τις επιβλέπουν, αλλά και να συζητούν με το παιδί τους για θέματα ασφάλειας.
  • Παιδιά στην εφηβεία Σε αυτή την ηλικία το παιδί έχει μια έντονη κοινωνική ζωή μέσα από το κινητό και το Διαδίκτυο:
  • συναντά φίλους, ανταλλάσσει μηνύματα, συνομιλεί, ίσως αναρτά φωτογραφίες και βίντεο, ενώ αναζητά πληροφορίες για τις σχολικές του εργασίες και τα ενδιαφέροντά του. Τώρα ξέρει περισσότερα και γι’ αυτό ανοίγονται περισσότερες ευκαιρίες για τη χρήση τους.
  • Συχνά οι γονείς δυσκολεύονται να παρακολουθούν τι ακριβώς κάνει το παιδί στο Διαδίκτυο ή με ποιους μιλά στο κινητό, ενώ πάλι τα παιδιά δοκιμάζουν τα δικά τους όρια. Οι τεχνικοί περιορισμοί και οι απαγορεύσεις δεν είναι πια το ίδιο αποτελεσματικά.
  1. Οι έφηβοι διαφυλάσσουν με πάθος την ιδιωτικότητά τους και τις δραστηριότητές τους στο κινητό και στο Διαδίκτυο, ακόμα περισσότερο εάν οι γονείς δεν είχαν δείξει το σχετικό ενδιαφέρον στο παρελθόν. Οι γονείς χρειάζεται να βαδίσουν πάνω σε λεπτές ισορροπίες, δηλαδή χρειάζεται να σέβονται τις πρωτοβουλίες και την αυτονομία του παιδιού, αλλά ταυτόχρονα απαιτείται να επιβλέπουν και να φροντίζουν διακριτικά για την ασφάλειά του.
  2. Είναι σημαντικό για την οικογένεια να γίνονται ανοιχτές συζητήσεις πάνω σε αυτό το θέμα και οι γονείς να δείχνουν το ενδιαφέρον τους για όσα κάνει το παιδί στο Διαδίκτυο. Πιο συγκεκριμένα: Οι οικογενειακοί κανόνες που συμφωνούνται από κοινού εξακολουθούν να είναι απαραίτητοι. Πόσο χρόνο μπορεί να ξοδεύει το παιδί μπροστά στον υπολογιστή; Πόσα λεπτά κινητού και πόσα μηνύματα μπορεί να έχει στη διάθεσή του; Αυτά ας συζητηθούν και ας συμφωνηθούν από την αρχή!
  3. Το Διαδίκτυο προσφέρει σε εσάς τους γονείς την ευκαιρία να διδάξετε την τεράστια σε σημασία προσωπική ευθύνη. Μάθετε στα παιδιά σας την προσωπική ευθύνη βάζοντας συγκεκριμένα όρια:
     
  • Θα έχει στη διάθεσή του 'Χ' ποσό κάθε μήνα για το κινητό και θα πρέπει να αρκεσθεί σε αυτό.
  • Θα πρέπει να κατεβάζει από το Διαδίκτυο νόμιμα αρχεία, να απέχει από την πειρατεία και να μην παραβιάζει πνευματικά δικαιώματα.
  • Θα πρέπει να διαχειρίζεται υπεύθυνα τα προσωπικά του στοιχεία και να τα προστατεύει από τρίτους ή αγνώστους.
  • Οι διαδικτυακές επαφές του παιδιού αφορούν και τους γονείς.
  • Ιδιαίτερα, πρέπει να ενδιαφέρονται για το εάν το παιδί τους θέλει να γνωρίσει νέους ανθρώπους μέσω Διαδικτύου. Η αστυνόμευση δεν είναι η λύση. Oύτε η αυστηρή κριτική που απομακρύνει το παιδί και το κάνει να βρίσκει αποδοχή και καταφύγιο σε άγνωστες, «εικονικές» επαφές. Αυτό που βοηθά είναι να «ακούτε» το παιδί, να σας νιώθει κοντά του, να αισθάνεται ότι μπορεί να σας πει οτιδήποτε και ότι δε θα αντιδράσετε ακραία, αλλά με ενδιαφέρον και προσοχή.
  • Πολλές φορές οι γονείς αντιδρούν υπερβολικά ή με φόβο όταν ανακαλύπτουν τις διαδρομές του παιδιού τους στο Διαδίκτυο. Αντί να το απειλήσετε ή να το φοβερίσετε, ας το κατευθύνετε σε ιστοσελίδες και διευθύνσεις όπου θα βρει χρήσιμο και θετικό υλικό για τα θέματα που βλέπετε ότι το απασχολούν.
  • Βοηθήστε τα παιδιά να καταλάβουν ότι τα δεδομένα που βρίσκουν στο Διαδίκτυο δεν είναι πάντα αξιόπιστα. Γι’ αυτό, ενθαρρύνετέ τα να αναπτύξουν το κριτικό πνεύμα, να αξιολογούν το περιεχόμενο της κάθε πληροφορίας και να το διασταυρώνουν με άλλες, έγκυρες πηγές.
  • Πώς γίνεται αυτό; Αφιερώνοντας χρόνο στην κουβέντα με το παιδί για διάφορα θέματα, που αφορούν από ιστοσελίδες για τον καιρό, μέχρι ιστοσελίδες ιατρικού ή άλλου ευαίσθητου περιεχομένου.
  • Τι θα πρέπει να κάνετε αν το παιδί σας συναντήσει δυσάρεστο ή ανάρμοστο υλικό στο Διαδίκτυο ή στο κινητό τηλέφωνο;
  • Αποφύγετε τις υπερβολικές αντιδράσεις, έτσι ώστε το παιδί σας να αισθάνεται άνετα και να εξακολουθήσει να σας μιλά για τέτοιου είδους περιστατικά και στο μέλλον. Επισημάνετε στο παιδί σαφώς ότι δεν πρόκειται για δικό του λάθος.
  • ιαγράψτε οποιαδήποτε ίχνη του ακατάλληλου υλικού, συμπεριλαμβανομένων και όλων των παραπομπών από τη μνήμη του υπολογιστή, το ιστορικό ιστοσελίδων του προγράμματος περιήγησης ή την κάρτα μνήμης του κινητού.
  • Μιλήστε στο παιδί σας για τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να αποφεύγει τέτοιου είδους καταστάσεις στο μέλλον. ∆ηλαδή, προτείνετε τη χρήση μηχανών αναζήτησης φιλικών προς τα παιδιά και τη διαγραφή μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από πρόσωπα που δε γνωρίζουν.
  • Αν το παιδί σας έρθει σε επαφή με εκφοβιστικό υλικό, εξηγήστε του ότι πρέπει να το αγνοήσει και να αποκλείσει τον αποστολέα των εκφοβιστικών ή ενοχλητικών μηνυμάτων. Είναι σημαντικό να το προτρέψετε να σας μιλήσει γι’ αυτό που συνέβη και να αναφέρει με τη βοήθειά σας το περιστατικό στην Υπηρεσία ∆ίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
  • Είναι πολύ σημαντικό να ακούσετε προσεκτικά και να δώσετε χώρο και χρόνο στο παιδί να εκφράσει τα συναισθήματα που μπορεί να έχει προκαλέσει ο εκφοβισμός, καθώς και να το διαβεβαιώσετε ότι είστε κοντά του και μπορεί να νιώσει ασφαλές.
  • Είναι, επίσης, σημαντικό να μην υπερβάλλετε, ούτε να θέσετε υπερβολικούς περιορισμούς στη χρήση του Διαδικτύου και του κινητού από το παιδί σας. Οι κίνδυνοι πρέπει να γίνονται κατανοητοί, έτσι ώστε τα παιδιά να προστατεύονται και να εκμεταλλεύονται απόλυτα αυτά τα εργαλεία. Τα παιδιά μαθαίνουν δοκιμάζοντας και σφάλλοντας.
  • Αν εσείς οι ίδιοι είστε εξοικειωμένοι με το Διαδίκτυο και με όλα όσα προσφέρει, θα είστε σε καλύτερη θέση να συζητήσετε με το παιδί σας θέματα που αφορούν αυτό το εργαλείο. Θα είναι, επίσης, ευκολότερο για εσάς να κατανοήσετε με ποιον τρόπο το χρησιμοποιεί το παιδί σας και, ίσως, να καταφέρετε να μιλάτε εποικοδομητικά μαζί του σε όλη τη διάρκεια της εφηβείας του.
  • Να οικοδομείτε σχέσεις εμπιστοσύνης προοδευτικά. Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι το Διαδίκτυο είναι μια μεγάλη πηγή, που περιέχει τεράστιο όγκο αξιόλογων, συναρπαστικών και εκπαιδευτικών πληροφοριών.
Όποιος σήμερα
δεν χρησιμοποιεί
το Ίντερνετ είναι σαν
ανάπηρος.”
Μαθητής
Α’ Λυκείου


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου

Ι.Ε.Π.: Οι νέοι φάκελοι υλικού για Αρχαία Ελληνικά, Λογοτεχνία και Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου